І.Вступ.

Сучасна школа спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання та виховання, які ґрунтуються на загальнолюдських цінностях та принципах науковості, інтегрованості, єдності навчання і виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги в інтересах людини, родини, суспільства, держави.

Проблема виховання громадянина постала перед людством тоді, коли виникла перша держава. Адже існує пряма залежність між державою і людиною. Якісно нову демократичну державу можуть створити лише свідомі громадяни, які люблять Україну, свій народ, націю і готові самовіддано служити їх інтересам. Тому громадянсько-патріотичне виховання займає провідну роль у вихованні молодого покоління. Процес державотворення, національно-культурне відродження, оновлення і переосмислення життя в Україні вимагають нового бачення громадянського виховання учнівської молоді. В концептуальних засадах Державної програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України" зазначено: "Мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя".

Виховання особистості має бути спрямоване перед усім на розвиток патріотизму – любові та поваги перш за все до своєї сім’ї, школи, міста, держави. Тому завдання сучасної школи – формування громадянина-патріота, здатного розбудувати суверенну Україну, творчої особистості з високим рівнем інтелектуального і духовного розвитку. Громадянське виховання підростаючого покоління глибоко національне за змістом і носить державостверджуючий людинотворчий характер.

За таких умов школа стає важливою ланкою виховання свідомих, активних, високоморальних громадян Української держави, місцем емоційно-психологічної захищеності і душевного комфорту особистості учня, конструктивної співпраці та взаєморозуміння, ланкою, де формується національна свідомість, громадська зрілість, соціальна відповідальність за долю Батьківщини, за свою роль у національно-культурному відродженні України, її розквіті.

Виховати громадянина означає підготувати підростаючу особистість до участі в розв’язанні начальних і перспективних завдань держави, до управління її справами і виконання функції громадського діяча та захисника Батьківщини. Для цього потрібно сформувати в нього комплекс особистісних якостей і рис характеру, що є основою специфічного способу мислення та спонукальною силою дій, вчинків, поведінки

  1. Мета і завдання діяльності класного керівника в рамках реалізації проекту

Мета:

  • поглибити знання учнів з історії української державності й громадянства, культури народу, його традицій;
  • формувати повагу до Конституції, законів своєї держави, потребу в їх дотриманні, високий рівень національної, правової свідомості і самосвідомості, громадянської, соціальної відповідальності, готовності працювати в ім’я розквіту України, захищати її прагнення до інтеграції у світове європейське співтовариство, усвідомлення необхідності досконалого знання державної мови;
  • розвивати інтелектуальні, духовні, трудові, художньо-естетичні риси, розумні потреби та установки, ініціативність, творчі здібності й таланти учнів,
  • виробити вміння і навички збирати й записувати зразки народної творчості;
  • виховувати високі моральні якості особистості;
  • стимулювати постійне зростання учнів як особистостей, прагнення до самовираження, самореалізації та самоствердження, активної діяльності, спрямованої на участь у справах і житті класу, школи, міста та суспільства в цілому; здатність до виконання громадянського обов’язку.

Завдання:

  • створення виховного середовища на основі демократизації і гуманізації шкільного життя, саморозвитку, самовираження і самореалізації;
  • перетворення навчально-виховного процесу в соціальний простір самовдосконалення особистості, створення умов для набуття нею індивідуального досвіду, само творчості і посильної участі у творенні світу свого життя;
  • побудова системи виховання, яка відповідає загальнолюдським цінностям та інтересам особистості, суспільства, держави, є само розвиваючою і сприяє підвищенню рівня громадянської вихованості;
  • виявлення рівня сформованості в учнів патріотичних і громадянських якостей;
  • допомога учням у їх соціально-політичному і громадянському змужнінні;
  • розвиток інтелектуальної, емоційно-почуттєвої та вольової сфери особистості;
  • використання інтелектуально-естетичних засобів дозвіллєвої діяльності учнів;
  • гармонізація сімейно-шкільного виховання;
  • впровадження активних форм, методів і видів виховної діяльності;
  • науково-методичне забезпечення виховного процесу.
  1. Тип проекту: творчий, виховний, колективний, довготривалий
  2. Учасники проекту: учні класу, класний керівник, соціальний педагог, педагог-організатор, батьківська громадськість
  3. Термін дії проекту 2016-2021 роки.

Зміст проекту:

  • 1 етап "Я – школяр!", 1-5 класи.
  • 2 етап "Я – житель Курдюмівки!" ,6 клас.
  • 3 етап "Я – житель Торецька!", 7 клас.
  • 4 етап "Я – громадянин України!", 8 клас.
  • 5 етап "Я – європеєць!" , 9 клас.

1 етап "Я – школяр!"

Періоди Тематичний зміст виховної роботи
Підготовчий 1. Розробка етапу проекту спільно з учнями та батьками
2.Вивчення історії школи
3. Пошукова експедиція "Моя рідна вулиця. Вулиця, на якій розташована моя школа"
Основний 1. Урок до Дня прав людини "Я маю право…кожна людина має право"
2. Година спілкування "Школа – наш дім, ми – господарі в нім"
3. Бесіда "Виконую кодекс честі ШКОЛЯРА"
4. Свято "Традиції моєї родини"
Заключний 1. Оформлення матеріалів пошукової експедиції "Моя рідна вулиця. Вулиця, на якій розташований Моя школа" для музею історії школи.
2. Оформлення фотопрезентації "Традиції моєї родини" (для куточка українознавства)
3. Конкурс фантастичних проектів "Школа майбутнього»

2 етап "Я – житель Курдюмівки!"

Періоди Тематичний зміст виховної роботи
Підготовчий 1. Розробка етапу проекту спільно з учнями та батьками
2. Пошукова експедиція "Хто живе поруч зі мною?"
3. Діагностика "Пізнай себе". Тема "Що подобається, що люблю, що ненавиджу?" (спільно з соціальним педагогом)
Основний 1. Урок "Право, обов’язок, честь"
2. Усний журнал "Тепло своїх долонь, і розум, й серця стук я Україні милій віддаю" (про почесних громадян селища і міста)
3. Марафон ерудитів "ТОРЕЦЬК: історія і сьогодення"
4. Екскурсія до музеїв шкіл міста
5. Батьківські збори (спільно з учнями) "Вчинок, відповідальність, наслідки"
Заключний 1. Оформлення матеріалів пошукової експедиції "Хто живе поруч зі мною?" (для музею історії школи)
2. Фотовернісаж "Контрасти рідного міста". Публікація у газеті
3. Марш пам’яті

3 етап "Я – житель Торецька!"

Періоди Тематичний зміст виховної роботи
Підготовчий 1. Розробка етапу проекту спільно з учнями та батьками
2. Пошукова експедиція "Історія моєї родини – в історії рідного краю", присвячена пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 рр.
3. Урок "Почуття громадянської совісті"
4. Пошуково-краєзнавча експедиція "Чим славний мій рідний край?"
Основний 1. Година спілкування "Історія рідного краю. Символіка Торецька"
2. Збір-реквієм "Запали свічку пам’яті", присвячений пам’яті загиблих під час Голодомору 1932-1933 рр.
3. Екскурсія "Люби і знай свій рідний край"
4. Свято-репортаж "Сім чудес рідного краю"
Заключний 1. Оформлення "Як українці посуд творили!" (для куточку українознавства)
2. Оформлення матеріалів пошукової експедиції "Історія моєї родини – в історії рідного краю", присвячена пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 рр. (для музею історії школи)
3. Створення презентації "Сім чудес рідного краю"

4 етап "Я – громадянин України!"

Періоди Тематичний зміст виховної роботи
Підготовчий 1. Розробка етапу проекту спільно з учнями та батьками
2. Батьківські збори (спільно з учнями) "Не примушувати, а зацікавлювати!"
3. Бесіда "Основні державні та національні свята України".
4. Батьківські збори (спільно з учнями) "Не примушувати, а зацікавлювати!"
Основний 1. Урок "Що означає бути громадянином України?"
2. Година спілкування "Державні символи України"
3. Брифінг інтелектуалів «З історії України»
4. Гра-змагання "Котигорошко" до Дня українського козацтва.
6. "Без верби і калини нема України" Свято (Презентація традицій українського народу")
Заключний 1. Випуск стіннівки "Найвидатніші Гетьмани України".
3. Віртуальний музей. Створення експозиції "Козацтва славного звитяги"

5 етап "Я – європеєць!"

Періоди Тематичний зміст виховної роботи
Підготовчий 1. Розробка етапу проекту спільно з учнями та батьками
2. Година спілкування "Толерантне ставлення до інших. У чому воно виявляється"
3. Урок "Гуманістична мораль у громадянському суспільстві"
Основний 1. Година спілкування "Національна свідомість як загальнолюдська якість особистості"
2. Круглий стіл "Я і соціум: проблеми самореалізації"
3. Марафон ерудитів "Моя держава – Україна"
4. Дебати "Україна – ЄС»
Заключний 1. Подорож мережею Інтернет "Українці за кордоном. Українська діаспора"
2. Самоконтроль над власною поведінкою.
3. Анкетування "Моя мета в житті"
4. Тестування на визначення рівня сформованості громадянських якостей
  1. Прогнозований результат роботи з дітьми

Класний керівник, організовуючи процес національно-патріотичного виховання учнів, допомагає їм усвідомити себе як частину нації, спонукає до вдосконалення громадянина-патріота, готовності стати на захист Батьківщини, прискорює процес кристалізації та шліфування громадянськості. Він допомагає розкритися особистісному "Я" в учнівському колективі, сприяє формуванню і згуртуванню класного колективу, використовуючи методи товариської виховної турботи. Використовуючи особистісно-гуманний підхід до виховання, захоплює цікавими творчими справами, згуртовує однодумців, розвиває почуття взаємодопомоги, створює сприятливі умови для міжособистісних взаємовідносин, подолання скутості, сором’язливості, невпевненості окремих учнів, формує почуття честі класного колективу та власного "Я".

Методика підготовки і проведення проекту передбачає залучення учнів до колективного планування, розробки доручень-завдань, глибоку і змістовну аналітичну роботу вихованців у процесі проведення справ.

Після реалізації проекту доцільно провести з учнями тестування на визначення рівня сформованості громадянських якостей та проаналізувати ступінь їх наближення до "Моделі особистості випускника".

Кiлькiсть переглядiв: 220

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.